Studentrösten hotas med nedläggning

Om 15 minuter kommer presskonferensen om presentation om propostitionen för kårobligatoriet. Frågan som jag ställer mig är hur Leijonborg motiverar och argumenterar kring det han kallar det moderna studentinflytandet. För ett år sedan lite drygt presenterades utredningen Frihet för studenter. I direktiven fanns det skrivet att man skulle ta fram ett förslag på modernt studentinflytande. Det kom aldrig något svar på det, och har under ett års tid aldrig kommit något där efter. Vad menar vi med ett modernt studentinflytande? Är enda kriteriet ett universitets- och högskoleliv utan kårer? Är det en form där staten subventionerar studentorganisationer? Är det den form där studenterna förlorar sitt oberoende för att sitta i knät på makthavarna? Jag hoppas att vi förstår att det moderna är att låta studenterna ha kvar sin organisation, sin starka studentröst och att alla debattörer förstår att det inte kommer bli någon annan förändring med ett slopat kårobligatorium än en hård tillvaro för studentrösten och ett försvagat studentinflytande.

Idag läste jag på unt.se en ledarblogg som ansåg att med ett borttagande av obligatoriet så kommer engagemanget bytas från plikt till något genuint. Det var något av det dummaste jag läst. Engagemanget hos studenterna har alltid varit genuint! Sådana kvasiargument betackar jag mig ifrån!

Leve nationerna och leve kårerna!

Läs också unt.se artikel om dagens besked och kårens svar.

Kommentera

