Ny blogg är född! Broderskap – en sann gemenskap

Få saker kan kännas så självklara för mig som att associera mitt politiska engagemang och ideologi med den livsåskådning och personliga tro som jag har. Så har det inte alltid varit. Men så är det nu. Det tillhör dock inte vanligheten bland gemene man att man kopplar samman en sosse med en kristen övertygelse. Men det finns en rörelse för detta. Och den rörelsen har funnits länge och den har bidragit med mycket gott. Sveriges kristna socialdemokrater – ibland kallat broderskapsrörelsen efter sin tidning

Broderskapsrörelsen (som jag gärna skulle byta namn på till gemenskapsrörelsen för övrigt – feminist och poststrukturalist som jag är) har också en ekumeniskt sammansättning. Här finns plats för alla trossamfund. Men också för alla religionen. Ett mycket viktigt arbete är startat för att visa på detta. För visst ska det finnas socialdemokratisk politik som fördjupar en förståelse och kamp för vår mångfald i Sverige och vad andra religioner och kulturer än det kristna/sekulära/svenska ger ramen till? 

Klimatkamp, välfärdskamp, integration och asylfrågor, kamp mot diskriminering och inte minst kamp för ett rättvist samhälle är några av de saker som broderskap brinner för. För mig känns det viktigt att vara en del av broderskap. Idag vill jag också skriva om detta för att peka på bloggen: kristen vänster för alla som är intresserade. Jag tänker i alla fall länka till dom! Gör det du också och gå med i broderskap! Det är en oförvitlig gemenskap!

Kommentera

