T-1: hur delar vi föräldraledigheten?

Under jämställdhetens baner vill jag gärna se att föräldrar delar lika på föräldraledigheten. Det hade varit så schysst att leva i ett samhälle där just det var en självklarhet och där delningens självklarhet gick hand i hand med lika lön för män och kvinnor. Det hade varit så härligt att slippa få höra att ett skäl till att kvinnan tar ut mer föräldraledighet var för att mannen tjänade så mycket mer än henne och då att hela familjen skulle gå back på det så till den milda grad att det var svårt att försvara. Ett argument som jag allt som oftast finner svårt att förstå och helt gå ihop utifrån dem som uttryckt detta och deras livssituation. Allt som oftast verkar det handla om något annat.

Men jag vill ändå inte ha en helt delad och individuell föräldraförsäkring. Jag vill ändå att möjligheten skall finnas att vara flexibel i en familj kring ledigheten runt våra små. Det finns omständigheter som är sådana att tre delar och den flexibiliteten gör det enklare att dela och enklare att få vardagen kring jobb, barn och de egna möjligheterna utanför hemmet att gå ihop. Jag tror därför att tre delar är det klokaste – men jag önskar att normen och praxis i vårt samhälle skulle vara att vi ändå alltid utgick från att vi skulle dela lika på föräldraförsäkringen och tiden hemma med de små.

Jag är som sagt på väg in i min tredje föräldraledighet. Med mitt första barn, för 14 år sedan, hade jag i stort sätt hela föräldraledigheten. Jag hade inget jobb och pappan till barnet var under lärlingsutbildning. Det var den bästa lösningen för oss då.

Med mitt andra barn delade vi helt lika vad gäller dagar hemma. Redan när Hugo var 4 månader började jag jobba på halvtid och gick snart upp mot 75%. Mycket kväll- och helgarbete gjorde att vi trots mina 75% kunde dela halva tiden var på vardagarna. Det var en hel del pusslande, men fint att kunna njuta av den lilles utveckling några dagar i veckan trots att jag hade jobb också.

Det svåra var att dra gränsen för vad som var en rimlig arbetsinsats på deltid. Det blev lätt arbete på fler kvällar än det var tänkt. Dock var det grymt att känna att vi var två som skapade och upprätthöll rutiner för barnet, två som fick njuta av middagsvila, joller och andra sötsaker – under samma utvecklingsfaser. Några månad på slutet tog min man hela ledigheten, precis som jag hade tagit ut de första månaderna ensam.

Nu kommer vårt tredje barn. Vi har givetvis en plan, men allt beror så klart på vem det är som kommer till oss och vad som händer i våra liv framgent, men så här tror vi att det blir: denna gång delar vi på 15 månader hemma. Den första månaden är vi båda hemma, då också med Hugo – mellanbarnet som också behöver acklimatisering! Sedan tar vi 7 månader var. Nästa sommar blir det en del för båda, men i stort satsar vi på lite längre ihållande ledigheter istället för att stycka upp det så som vi gjorde sist under veckorna.

Den nya möjligheten i föräldraförsäkringen är gemensamma dagar ledigt för samma barn. Vi kommer kanske inte utnyttja just denna möjlighet vår första månad, då vi har dagar för Hugo kvar, men det skulle och kan vara en sådan möjlighet. Den första tiden är det skönt att kunna vara två och jag hoppas att den reformen kommer utnyttjas på det sättet av många fler. Det är gott att bli ett team runt den lilla människan. Det skall bli intressant att se hur den reformen faller ut, vilka socioekonomier som utnyttjar möjligheten och andra aspekter som kan berätta något om vårt beteende kring föräldraledighet och dess uppdelning. Förhoppningsvis leder de till just drömscenariot till jämlik föräldraledighet som norm och utgångspunkt i vårt land.

Ps: Imorgon är det den 30:e och beräknat förlossningsdatum. Vi får helt enkelt se vad som händer. Har haft lite förvärkar, men inga som säger att något egentligen är på g. Det enda vi vet är att vi är en dag till närmare mötet med bebis. Ds

One thought on “T-1: hur delar vi föräldraledigheten?”

  1. Ja, kvinnan tar ut föräldraledighet för att mannen tjänar så mycket… , ja visst handlar det om något annat…

    Vad roligt att du har skrivit ett helt inlägg om föräldraledigheten, Louise! Jag ville få igång någon diskussion på twitter ang dubbeldagar (nytt fr o m 1 januari 2012) men det verkar inte finnas mycket intresse för det. Det tar tid att få insikt om hur viktig denna fråga är inte bara för kvinnor och män men framförallt för deras barn! Många forskningsresultat tyder på detta idag. Det är som du säger, känslan att man är två som skapar och upprätthåller rutiner för barnet, det handlar om den första anknytningen som är livsviktig för barnet. Jag blir så glad varje gång jag läser om/möter föräldrar som är medvetna om den vikt denna första tiden tillsammans har inför framtiden. För vi delar inte bara dagar, vi delar på allt, precis allt och då blir det också så mycket lättare framöver för både föräldrar och barn om man är två. Ja, en jämlik föräldraledighet som norm och utgångspunkt och att det helst kommer till stånd via medvetenhet och insikt och inte tvång.

    Lycka till!

Kommentera

