T+2: ett sideboard, en fladdermus och så Jetson

Jag är ingen inredningsbloggare. Jag är också en sådan som är trött på att en Eames stol och vitsåpade golv är med i alla inredningsrepotage och att jag inte behöver fler Sköna hem tidningar än ca 10 eftersom de ändå bara replikerar sig själva. Svensk inredning är smal. I jakten på att vara unik, kreativ och personlig i skapandet av sitt hem är allt för många inredningsrepotage precis likadana för att det skall vara trovärdigt. Det gestaltas alldeles för lite av olika sätt att ha det i sitt hem. Ändå läser jag de förbaskade tidningarna, går på snofsiga möbelvaruhus och förundras ändå över Fritz Hansens fantastiska soffa. Nu ska jag också göra ett eget inlägg i genren inredning eftersom det är det enda jag har haft på hjärtat och i tanken idag. En riktigt skön dag!

Idag var jag på Länna möbler, som av en händelse inte ligger mer än 6 minuter söder om mitt hem, för att få njuta av en förmiddag med bara vuxna. Kanske den sista på länge. Det är ett utmärkt sätt att stimulera födseln också och vad är bättre än att promenera bland fina saker och utsätta sig för risken med vattenavgång i en fin fotölj! Ingen sådan spänning visades oss idag, men däremot hittade vi fotöljen som vi tror kommer klä vårt hem utmärkt. Efter en hel del provsittande och bärande – ja vi bar olika fotöljer fram och åter till ”vår soffa” som fanns där för att se hur de pratade med varandra.

20120801-234719.jpg

Fotöljen heter KS chair mocca och kommer från danska Ox design. Skinnet är från Argentina och företaget har en bra miljöprofil som vi gillar. Möbeln är dessutom perfekt till färg och form för vår mjukt böljande norska soffa och rosträdsbetsade mörka golv. Dessutom ger den en välbehövlig balans till vår mjuka flygel och enorma äkta matta som gärna drar vårt hem åt farmorstilen!

20120801-235229.jpg

Jag fann också detta fantastiskt välbyggda sideboard från ethnicraft som skulle göra sig mycket bra i vardagsrummet. Jag har dock inte sett det i verkligheten i teak utan bara i ek. Jag skall hålla utkik för att se om det är så bra som jag hoppas.

Ethicraft har också gjort en fantastisk stol/fotölj som syrran blev mycket förtjust i. Det är verkligen något speciellt med välgjorda trämöbler. Levande och mjuka i all sin hårdhet.

Idag blev det självklart inga inköp. Det var en dag för att få inspiration, drömma om och kanske också hitta något som vi kunde börja spara till. Jag tror vi gjorde det i KS fotöljen. Väl hemma sökte jag på blocket, tradera och Lauritz.com för att se om det fanns några ute på marknaden och om det fanns intressanta andrahandsvärden att väga in. Inga napp. Däremot fann jag två Jetsonfotöljer från dux på aktionssighten som inte var ointressanta alls.

På möbelaffären hade vi provsuttit Jetson och konstaterat att de var de absolut skönaste och pratvänligaste av alla vi testat. Men också för en rejäl slant. Med fyndet vi fann på aktionssighten så kanske det blir dem istället! Vi får snabbspara och äta havregryn i så fall. Plus vinna duellen om 8 dagar och 7 timmar! Då skulle vi i och för sig kanske sälla oss till gruppen som har det som alla andra. Det är tur att vi har vår farmorsmatta och stora mörka tegelvägg som vägrar att bli vit som garanti för att aldrig hamna i ett inredningsrepotage anno 2012.

20120802-000803.jpg

Men innan aktionstiden har löpt ut har vi förhoppningsvis tappat fotfästet i verkligheten och är omtumlade av sömnbrist, chockerade över söthet och fullkomligt betagna av den nya lilla människa som snart kommer in i vårt liv. Ja i mitt liv finns hon/han redan påtagligt, men inte ansikte mot ansikte!

Kommentera

