T+6: OS knarkande, väntan och begynnande tvångstankar

20120805-223202.jpg

Det är den 5:e augusti. OS i London är full gång. Det är nio dagar kvar. Fredrik Lööf och Max Salminen har tagit osguld i Starbåt. Sveriges första guldmedalj i detta OS som annars är fjärdeplatsernas OS och silvermedaljernas OS för svenskarna. Det gör Fredrik Lööf till en av de bästa seglarna som finns. Och jag OS knarkar för fullt. Vi har också avverkat hoppning med världsettan Rolf Göran Bengtsson på Casall och en välbalanserad felfri runda på en annars svår bana och en rumpskräll i damernas artistiska gymnastik gren hopp där McKeyla Maroney, den stora förhandsfavoriten, missade sitt sista hopp och landade på rumpan. Ändå fick hon silver. De otroliga systrarna Williams guld i tennis var också en uppvisning i nerver och precision. Detta är bara dagens skörd där sändningarna från svt (å jag är så tacksam att det är svt) följer med mig vart jag än går via diverse surfplattor. OS är en mycket bra väntankumpan i dessa tider. Det finns alltid en ny final eller rafflande försök att se fram emot till nästa dag – eftersom det verkar vara lönlöst att gå och tänka eller hoppas att det skulle komma en bebis.

För en stund sedan sprang Usain Bolt semi på 100 meter på 9.86 – lekande lätt. Kanske blir det tidernas 100 meterslopp i kväll. Just nu laddar de upp och det sägs att just den här pausen mellan semin och finalen, och hur man tacklar den, är vad som avgör finalen. En mental utmaning där erfarenheten hos Bolt är hans fördel. Han vet hur han skall bete sig vid en väntan i ett stort mästerskap. Jag tänker att det verkar som om hans grej är att vara avslappnad, närvarande i stunden och uppvärmd. Jag tänker att jag borde låta mig inspireras.

Om det samma gäller för mig i min situation så borde min erfarenhet av väntan och att gå över tiden vara till in fördel. Jag tänker att det är intressant och kan vara avgörande för hur vi tacklar det hela när stunden väl är inne. Men dock – det enda som förenar mina två tidigare födslar är att vi gått över tiden. I övrigt var det 14 år sedan nummer ett föddes den vanliga vägen. Nummer två plockades ut genom föga akut kejsarsnitt. Dessförinnan var väntan lång men inga värkar. Så jag vet inte hur mycket min erfarenhet av förlossningar är värt.

Jag kanske snarare skall låta mig inspireras av Yohan Blake. Den som ger Bolt en match, men inte på erfarenhet utan på att vara i sitt livs form. Jag tänker att det är vad jag är. I mitt livs super form och min inställning till vad som väntar får bli därefter. Lite otålig, men med skön tillförsikt och fullkomligt dissande när frågan om erfarenhet kommer upp. För sådan är Blake. Han menar att erfarenheten av mästerskap inte spelar roll.

Förutom detta fantastiska tidsfördriv i OS och denna väntan så har även begynnande tvångstankar – eller ödesfunderingar – börjat komma. Jag finner mig själv allt som oftast tänka att om vi bara får upp hyllorna i ungarnas rum så kanske det blir dags, eller: nu när bullarna är bakade så kanske det är dags. Som om bebisen skulle känna det på sig. Verkar som om jag blivit smittad av barnmorskehumbugg 🙂

Den som lever får se, som det så vackert heter. Jag ser fram emot ytterligare en väntans dag med mer brottningsfinaler, mer ridsport, uppgörelse mellan Sverige och Frankrike i handboll och inte minst medaljrace i segling för Laser och 49er. Och vad gäller tvångstankar så tror jag skall nära den här: om jag inte hoppas så mycket och känner efter så kanske det sätter igång. En skön paradoxal tanke!

Ps. Bolt vann. Också i sitt livs form. Erfarenhet kanske spelar roll – eller så finns det inget annat som kan jämföras eller liknas vid hans prestation. Sensationellt helt enkelt. Ds

Kommentera

