Word by Naima: Rösta i valet för andras framtid!

Jag drar till Århus med framtiden för mig – De drar till Sverige med döden i sina hälar
Jag har förbannat svårt att få plats med alla mina grejer i min väska – Deras hus har sprängts till damm
Jag oroar mig för att jag kommer gråta så där pinsamt mycket när min syster lämnar av mig vid båten – De har inte sett sin familj på månader och vissa vet inte ens om de lever längre
Jag vet inte riktigt vart jag ska bo än men tänker att det löser sig – De sover i ett tält på järntorget
Jag orkar inte köpa mer mat till min kyl för det är ju så dumt att behöva slänga (så jag äter knäckebröd och gröt) – De har inte ätit på 23 dagar
Jag oroar mig för min prestation i den nya skolan och om jag kommer nå mina drömmar – De oroar sig för om de ska få stanna i Sverige och fortsätta sitt liv
Jag funderar redan på när jag ska komma tillbaka hem för att hälsa på mina bästa vänner – Deras vänner kanske är döda nu
Jag oroar mig för mina framtida studier – De oroar sig för sina barns framtid
Jag oroar mig för danskan och om jag kommer få några nya kompisar – De oroar sig för svenskar som vill skicka tillbaka dem till döden
Jag ska ut på äventyr – De vill bara stanna här för att leva.

Rösta i valet och rösta för andras skull!

av Naima Callenberg, illustratör, arkitekt, medmänniska och syster

2 thoughts on “Word by Naima: Rösta i valet för andras framtid!”

Kommentera

